... pokud by si někdo myslel, že stavba modelů tohoto ražení je věcí jednoduchou a rychlou, pak se mýlí, neboť práce se vlečou a někdy jsou tak nepříjemné, že to člověka přestává bavit; takto opravené mínění tedy dojde nejspíše k závěru, že po postavení jednoho trolejbusu bude mít konstruktér všeho plné zuby a bude rád, že je to pryč a model je hotovej; zde přichází další hrubá chyba v úvaze neboť jakmile dotoho člověk jednou spadne, pak je vysoce pravděpodobné, že už z toho cestu ven nenajde - to je i můj případ, a tak v momentě kdy uběhne přes rok od okamžiku kdy jsem dostavěl jeden trolejbus, dojde mi, že 8,5Kg a metr délky je málo, a je třeba se posunout o level výš. Není tedy nic jednoduššího, než začít stavět trolejbus nový. Možná by mělo padnout něco pár slov k typu: někdo by si mohl říct, proč podruhé 15Tr - jen o něco větší. Vysvětlení leží zhruba v té rovině, že máme v brně jen 3 typy kloubových trolejbusů a to 15, 22 a 25Tr - co se týče 25Tr snad jen pokyneme s posměšným výrazem směrem na francii a další komentář odložíme (vzhledem k obsahu a obsáhlosti). Přichází nám tedy na řadu typ 22Tr a také dva modely, které už v brně jsou (jeden v provozu, druhý ve výstavbě). No a konečně můj nejoblíbenější 15TrM - k oblíbenosti se příliš vyjadřovat nebudu, jedná se o mé osobní zkušenosti s těmito stroji, především si cením jednoduchosti provedení, klasické koncepce a relativní spolehlivisti (všechny parametry mohou být ovšem v 'kvalitní' vozovně přenastaveny na docela jinou hodnotu, tím chci říct že se tu najde i hromada šrotu...) a tak jsem se opakovaně rozhodl pro 15Tr ...
výčet plánovaných a rozpracovaných funkcí 3513
- nečekaně jízda vpřed, vzad, vpravo a vlevo
- 2 motory - jako originál
- osvětlení: všechno co originál (včetně nouzového osv. int. - proč si nepohrát,
jen na palubce to asi zjednoduším)
- hlásič zastávek + autorádio (ozkoušená hodící se věc z 3516)
- dálkové ovládání snad všech funkcí typu ON/OFF (velmi příjemné řešení)
- otevírání dveří s automatickou signálkou (světlo i zvuk) v rozdělení:
křídlo řidič, křídlo u řidiče a zbytek dveří vozu - brněnská varianta
- funkční sběrače a stahováky (ale s omezením proudového odběru)
- chlazení ventilátory: silový blok, motory, možná větrání v interiéru
(viz topení u běžné 15ky)
- nějaké další funkce - stěrače, zpátečka, zlomení kloubu a jiné -
uvidíme, jak se mi do toho bude chtít a jak to bude potřebné,
jsou to jen doplňky ...